Pages

Wednesday, August 8, 2012

Pregnancy & Fasting

First time fasting while being pregnant. Dlu ms tgh BF, now pregnant. I would say, lebih mcabar kot time BF...sbb lebih lapar as kne produce milk for baby lg kn. But semua pon rezeki dan mpunyai hikmah yg besar. Sangat besar! 

Untuk preparation Ramadhan, I ganti puasa just before Ramadhan starts...nk get use of it. So that I xrasa terlebey exhausted and so.For sahur, this Ramadhan I amalkn minum susu kambing which my husband mmg provide for me and him, kitorg mmg amalkn minum. Minuman sunnah katanye, i believe its good for me ***from experience***. I dont actually eat much, kdg2 mkn biskut or roti.Mmg nk mkn nasik, but...depends on lauk la... Biasanye i xjamah pon. I just hv a light sahur. That'll do. Alhamdulillah.

Biasanya bila bercerita pasal puasa, the most interesting part is Breakfasting! Kn?!!! heheheh mcm2 resipi, mknan, bazar da ade kt kepala. Tpulang pd individu mcmana nk spend or strategized their apetite and budget. For me, i just wish skali skala ubah angin dan selera. Teringin je, kalo xdpt pon xpe la... ***sobsobsob*** Jeles jek tgk org bbuka kt luar ke kn. Er... bukan mls nk masak coz aku bukannye masak sgt duk kt umah bapak mertua ni. Biasala, selera org puasa & pregnant lady ni mcm2 kn.Sbenanrnya, tringin gak nk masak untuk berbuka... biasanya kalo sempat pon, aku akan masak bihun/mee goreng @ kuih karipap segera. Mmg encik nizam galakkan sgt aku masak, mne taknye da lama kot xrasa air tgn isteri. ***tau pon....kikikiki*** nk masak, tp bapak mertua da siap masak. Hurm.. xpela.

Rsnya bole kira dgn jari bape kali aku myuap nasik sempena bulan Ramadhan ni, mmg sadis la kn. Agak2 kalo timbang berat badan... bape gaknye skang. Last time, 24W (6mo) - 60 kg, 28W(7mo) -60.5kg. Baby gained 600gm at 7 mo, tp berat aku naik 500gm. So...actually berat aku xnaik. At that time, aku sebuk ganti puasa...that's why berat xnaik sgt. Then, skang ni bln puasa....mcmana agaknye. harap2 baby's gaining some weight so that ibu xkne scolded by doc or encik Nizam. heheheh.

Rasanya, harini mcm nak masak mee goreng for break-fasting. Tp barang pe pon xbeli lg...*sedeynye* hurm.... cmne yer??? gi bazar jekla gamaknye. Byknye yg teringin ni.... :(


0 comments: