Pages

Wednesday, August 10, 2011

Bila Baby Kembung Perut

Entry kali ni nk story pasal kembung perut yg biasa jadi kt baby. Alkisahnya, semalam masa ambik nabilah kt rumah babysitter, makcik tu ckp yg nabilah kembung perut. Dalam ati aku, mula laaa aku rs xsenang ati pikir nk buat ape kt baby small aku tu kn. Rasa bersalah sgt la kn, pasal aku yg mkn...anak yg kna. *** Sob Sob Sob***

Makcik tu nasihat gak kt aku, dia pon ala-ala mak aku lebih kurang sebaya jek. Dia suh aku jaga makan minum, jgn minum ais etc... pjg dia cite tp aku ringkaskn jek la. hehhe dalam pada hati xsenang tu, aku tgk la muka baby small tu...kesian btul. Mne xnya, bdn da penat tp xboleh tdo akibat kembung tu... asek nangis jek kata makcik tu. Bg susu pastu muntah blk... ***tu mmg biasa bg nabilah*** tp lg kesian sbb dia xlena nk tdo. Kesian anak ibu. Aaahh bsalah btul rasa. Tapi, Alhamdulillah sepanjang aku ambik dia...dlm car seat tu, dia xnangis... diam jek. Tomeynye!!! Da smpi rumah aku cepat2 simpan stok susu, trus ngadap die pas dgr suara mrengek2 kt bilik atas. *** Tpaksala kn tinggalkn dia sorg atas katil kt bilik, kalo x..mau rosak susu tu***

Then, tgk2 dia nk susu. trus bg...teringt yg makcik tu kata, nabilah kentut sikit jek. Hurm...selalu kalo aku bg susu bdn tu, mmg dia kentut aje mmanjang. Angin da kluar kot, tu yg perut lega. Time ni, kentut dia mula kua sket2...Alhamdulillah. Aku pon dok risau time ni, ade ke susu..sebab aku dok sebok mgepam kt ofis before balik agak2 dlm 430ptg cmtu. Gatal btul... hurm..lama gak die bkepit tu, pastu dia lepas. Masa ni la aku amik masa nk tuka baju yg kne muntah plus baju xsesuai pakai untuk malam...  kaki nabilah pon terasa sejuk. Aku tukar bj, then letak ler minyak telon kt pusat, dada and kaki dia...selawat2 sket and niat dlm hati moga baby small jauh dr penyakit mudarat dan mudahkan sgala urusan kami. Dah tuka baju tu, nabila merengek lg nk susu, kali ni...nabilah kentut banyak kali. Alhamdulillah. Even masa maghrib pon xsudah melekap lg. Xsure la lapar ke just untuk feel comfort Nabilah buat cmtu... tp dlm kol 8 cmtu, dia lepas and tdo...

Hurm, encik nizam blk lewat sket, around 7 cmtu. Then, tlg temankan berbuka kt bilik jek. Kitorg bfikir2 nape la Nabilah kembung@cmne nk buat kn?! Syukur sgt, semalam dia tdo lama... tdo kol 8, bgn kol 9.... then after menyusu and change diaper, tdo balik about 10, until 1am. Maknanya.... dia dah lega dr kembung. Aku rasa sebab aku mkn taugeh kot aritu...eiii sengal! Aku suka makan sayur, and pantang nmpk sayur aku akan makan. Skang aku rasa sedey sebab ade jek sayur yg aku xleh makan =( Anyway, td aku try search pasal kembung and ada few info yg aku nk share kt sini.

Punca : Angin masuk dalam perut bayi ketika proses penyusuan mgunakan susu botol, akibat menangis atau bernafas, pemakanan ibu
Tanda-tanda : Bayi tidak selesa, menangis sepanjang hari dgn sekuat hati, kaki ditarik ke perut tangan dikepal, tidak mahu tdo, perut keras dan terik
Cara untuk mengelakkan dari kembung : Sendawakan bayi setelah selesai proses penyusuan, penggunaan minyak telon, Tuam perut bayi dangan kerap, gripe water

Ni few info yang aku dapat, just nk sharing dgn sume. Skang aku nk bli tuam untuk baby smallku, online... cm bes jek =p


1 comments:

Unknown said...

tuam boleh wat sendiri... guna harbatussauda dgn lada itam masuk dlm kain cotton pastu pasang lilin layurkn atas lilin tuam
belakang bdn,perut,blkng betis, tapak kaki dan anak lelaki shj tuam d telur dia.....