Pages

Tuesday, August 9, 2011

:: First Day ::

Assalamualaikum All!!! Pergh terasa lama pulak xupdate blog and mcm2 nk diceritakan. Today is my first day working lepas habis pantang and that means today My Nabilah sudah pun mcecah 2MO!!! Sudah besar anak Ibu....adadadada (uhuk2...) Just now br jek lepas mengepam, tetiba ade pulak kwn mengepam td, Cayalaaa...sempat jugakla dia share some tips on pumping and storing EBM ni. ***Aku sgtla cetek ilmu part ni*** Nk tnya gak, ape gaknya efek pd baby kalo kita bg re-freeze thawed milk? Ok, aku mengaku, aku buat silap tu..sian kt anak aku tau disebabkan kecetekan ilmu aku. Hurm... so, pas member sorg td sharing2 pasal experience dia td, and give few tips...aku tetiba rasa nk bli extra freezer@ i have to clearkn ruang kt fridge umah pak mertua aku ***kuang asam x? sesuka ati jek nk conquer space fridge bapak mertua aku***

Bukan ape... aku rasa aku nk bg anak aku fresh EBM, coz before ni aku simpan kt area freezer, susu beku... tiap hari bg anak minum susu beku, sian kt dia. Then mbazir la kn sebab susu beku tu xboleh simpan blk after dah thawed kn??!! Kne la aku talk heart-to-heart dgn masalah yg dihadapi... sebab stok susu makin banyak. Rasa rugi pulak aku pam ngam2 jek, coz in future baby akan minum susu lebih dr skarang. Kalo pam ngam2, susu akan bkurangan. Oooo aku sgt sedey. Tp kalo beli freezer br tu, sian pulak kt suami aku dok mlayan kerenah aku yg mcm2 ni, bulan2 bil mlambung :p Er..aku xkesah kalo duit freezer tu aku bayar ***nk simpan susu punyer pasal***tp tula, kne diskas dgn tuan empunya rumah ni hikhik.

Sekarang setelah jadi Ibu ni few things yg menjadi priority dan kerunsingan aku antaranya :-
  • Babysitter
  • Supply Susu
  • Flexibility Kerja
  • Makan Minum
  • Aktvt Sosial

Babysitter da jumpa, of coz sbb harini pon suda masuk kerja baahh. Hantar kt rumah org jek, risau nk hantar baby kt nurseri... hantar kt rumah org pon risau jugak, tp ape boleh buat. Harap2 pengasuh tu jaga nabilah cm anak sendiri... Pak Mertua ku yg carikan org ni, kebetulan isteri pd kenalannya. Alhamdulillah. Da hantar Nabilah a week before start keje, lebih mudah untuk nabilah and ibunya sesuaikan diri. Persediaan emosi tu, mau xnya bkepit dgn baby masa pantang, tetiba nk hantar kt org.Sedey Woo.. tp sbaik aku mengentalkan jiwa ini.uhuhuhu

Supply susu spt yg aku cite kt atas. Kerisauan aku tentang susu xcukup in future akibat aku pam ngam2 jek... hurmkalo ikutkan, susu memang banyak, tp tula.... xcukup space nk simpan EBM tu sume. Buat masa ni, susu beku simpanan ade lebih kurang 12 cmtu... number tu maintain jek sobsob takut nnt baby dah makin kuat mnyusu aku lak xdpt supply spt kehendak dia...Sedeynye =(

Kerja skang ni, xmjamin ape2 lg. Biasa la kontraktor macam aku ni, btahan ikut kontrak jek. Bila da tarikh luput, terminate la kn. Xde projek xde kerja la gamaknya. So...aku kne mula mcari2 lubang kerja yg ade...yg mnawarkan enviroment dan kerja yg flexible. Flexible cmne??? Cm skang ni heheh In-Out xkesah asalkan keje. Susah jugak kn nk cr enviroment cmni...tp aku redha dan tawakal, harap2 dapatla keje tbaik buat aku.

Disebabkan menyusukan baby, so xsume mende bole makan dan minum. Kne control, kalo x sian pulak kt baby. Masalahnye, xsure jugak ape yg boleh and ape yg x... Kdg2 kite ni teringin kan nk mkn itu ini, trasa kempunan la pulak bila da xle makan. Tp ape kan daya, pikirkan anak tu...xsanggup nk mkn. Ais tu still bole control lg, xsedap mne pon rasa ais tu...sejuk aje. Tkilan jek bila org masak2 kita xleh nk mkn...lg2 bulan puasa ni kan, da la puasa... pastu xle makan. Makan nasi dgn telur goreng jekla jawabnya. uhuhuhu lg sedey nk raya ni, ade x mende yg aku xdpt nk telan nnt??? kuah kacang??? adeih...ape lg? sabo jekla

Aktiviti bersosial semestinya xseperti dolu2 kan. Macam ler sosial sgt...huuhuh skang da xkua mlm pon. Takut2 jugak nk bawak baby kluar, takut dia mragam2. Sian jugak kt baby nnt xselesa. Tp smpi bila yer? Aritu tnya Mak aku, dia kata tunggu ler smpi leher dia tu keras. Hahaha kelakar plak cite pasal leher budak kecik tu, mlayang2 rasanya leher tu,lg2 bila nk tdo or tlalu kenyang mnyusu hiikhikhik

Memang best and xabes2 la kalo cite pasal anak ni, ada aje keletahnya. Xsabar nk tunggu baby besar sket, bole bwk jalan2 =)hikhik.

3 comments:

arina ahmad said...

tunggu la leher tu keras.. sabar ekh sabar... ade hikmah semua ni kau tak leh makan benda2 mmemualkan. aku baru tahu. hikhik.. kan aku tak kwen lagi.
well, nabilah comel. =P

Puan Nurul said...

benda memualkan? apekah? Smlm babysitter dia kata die kne kembung..kesian. Aku bwk dia blk, dia baik jek..senyap. Tp pastu smpi umah bg susu...lama btul die myusu&kentut2..mayb angin dlm perut da kluar. Tp lepas pd tu dia tdo, lena btul. Kesian...

Pg td tlajak gi keje kol 10, nabilah bgn kol 8..nk myusu..pastu tdo, aku pon join skali hahahha bgn2 tgk kol 9.

Beyd Zakaria said...

assalamuaalaikum..
dah lama aku xmenyebok kt blog ko.
aku pun mengalami kerunsingan yg sama. aku rasa semua ibu2 bekerja pun mengalami benda sama kot. dah la aku xcukup susu. terpaksa topap susu lembu. ish sdey btol.