Pages

Friday, May 27, 2011

14 - 38

Countdown : 14 Days to Go - 38 Weeks

Semalam... xsempat nk update blog walaupon online & MC sebab xsakit contraction ni makin kerap. Xboleh nk dok diam. Walaupon kerap, still bole tahan lagi. Ape pon hari ni aku story pasal semalam.

Dari malam kelmarin aku xdapat tido akibat kepanasan (wpon aircond ON) dan perut agak memulas2...but xde sign to deliver lg. So aku kne tabah sket hadapi mlm 2 yang xbole tdo. Akibat checkup hari rabu, dan memandangkan condition aku yang xdapat dijangka ni, Encik Nizam dgn belas ihsan (eceh...) die request dr BOS nye utk WFH jek, teman aku kt rumah incase of any sign of labor. And Bos die pon memahami (wah...tharu ade bos cmtu kn! er... encik suami juga~) Anyway, aku bertahan ler sampai ptg, sempat memasak2.. sakit pinggang aku ni makin kerap, (aku rasa) aku xreti nk kira interval + duration die tu.. Tapi agak2 cmtu la. Then, tetiba akak ipar aku msg, and sebab xpuas ati die call dalam kol 3 cmtu. Die bebel2 la kt aku sebab aku leh selamber lg duk kt umah dalam keadaan sakit cmtu. Encik Nizam sebuk bkerja wpon ade kt rumah...bz dgn meeting, discussion. Aku pon xmau la ganggu sebab rasanya bole tahan lg. But akak ipar aku cite la pgalaman die yang contraction rahim bukak dgn cepat, dalam less than 12hours tu dari 3cm da bukak sampai 7cm!

Nak kata aku cemas masa tu, xjugak...sebab aku xrasa contraction rahim blaku bgitu cepat bg aku, tp die sarankan suh aku gi spital je, just nk confirm. Then, aku btau encik Nizam... after Asar kitorg decide utk gi. Sempat gakla encik Nizam buat air penawar Akar Siti Fatimah + Air Yassin utk aku. (Thanks!!!! =) Muah2 hikhik) Dalam pada bz tu, sempat lg tu.. Then, on the way ke spital tu..aku dok ckp..malu nk gi..kang die suh balik sebab condition masih ok lg. Huuhuhuh xpela kita cek jek...encik nizam kata. Samapai2.. naik tingkat 2 kt DEMC tu, then ckp dgn nurse cm ade simptom2, then disuruh masuk bilik utk diperiksa heartbeat & VE! Tetiba, aku dgr encik nizam tego seseorg! Oh Doc ku.. :p Ada rupanya die..tetiba muncul! Heheh Doc masuk bilik, nk buat VE test, aku konon tenang pd mulanya, sebab experience hari sebelumnya konon 'OK-OK' je! Then, doc start seluk... aku jerit sket (tkojot! pesal sakit lak ni...) and aku mengerang kesakitan dan xpasti sama ada aku jerit ke xspanjang doc check tu...ade la 3-4 kali die masukkan jari tu... Doc cakap 1cm.. try masuk jari mayb 1.5cm. (Erk..apekah???)  Tapi sebab doc tu masih tsenyum xdela aku rasa nak marah ke ape, cuma da hilang tenanga time tu, badan pon da mgigil.

Kesian gak kt doc tu, aku pegang tgn die kuat sgt (sgt2 ok...cm nk bsalin da time tu!) Encik Nizam tgk je aku dr tepi, xle buat ape pon... pastu die buat CTG...aku da cm br pas bsalin, yg xbdaya! Siyesly badan mgigil2 pastu, doc cakap ape pon aku xle fokus. CTG result, baby still dalam condition sama cm kelmarin..contraction every 5/6 mins. Doc bg pilihan nk stay spital@ dok umah je... Then aku mulanya dgn cepat nk dok spital..sebab aku rasa xbdaya masa tu... then pastu tpikir lak encik Nizam keje, sape lak nk jaga aku kt spital ni... hadeih. Then..we both agree, stay kt umah je plus umah adelah sgt dekat je dgn spital (Ngade punya Aku!) Hahaha sakit punye pasal, da xle pikir. Doc mention yg after VE test tu mmg akan ada bleeding, but if bleeding adalah sgt byk @ air ketuban leaking (even sikit) or baby da kurang bergerak, dtg spital dgn segera...

Kitorg decided utk gi tesco after tu utk get some food incase nk bsalin dalam masa tdekat. Eceh... ye ye je kan. Larat lagi aku bjalan ke tesco. Larat xlarat ler gak...aku gagahkn, bila lg kan. Memang jalan pon da xbetul, perut pon rasa lapar cm da lama gile xmakan. Mayb penat kesan dari vE test tu :p Balik2 da maghrib, mandi solat... baca yassin, then sambung solat isyak..makan...TIDO! Malam semalam adelah tido paling lena, aku xtau pesal...tapi yang aku tau aku PENAT! Sambung cite untuk arini die entry baru yer! =)

Rasa takut nk buat VE test lg! Er... harap2 pasni jalan da bukak banyak sket time buat VE test tu!

2 comments:

Raihana said...

all d best mommy :) follow u here :)

Puan Nurul said...

Thanks Rhana =)