Pages

Tuesday, March 15, 2011

Baby and Safety

Lately banyak berita tak diingini tentang keselamatan bayi di rumah pengasuh, salah satu daripadanya adalah kejadian tersedak susu. Mahu atau tidak, sebagai ibu bapa yang bkerja kita harus mengambil langkah berjaga2 dalam mengelak dari permasalahan ini supaya tidak berulang dan terjadi perkara tidak diingini pada kita pula. Risau jugak bila mendengar perkara2 seperti ini berlaku dan bukannya sedikit, malah kian hari ada saja berita tentangnya. Baby and safety adalah perkara yang sangat berkait rapat dan perlu dititikberat oleh setiap pengusaha pusat penjagaan kanak2, pengasuh dan juga ibu bapa sendiri. Malang tak berbau.

Menyentuh aspek keselamatan, hari ni di dada2 akhbar memaparkan berita tentang pengharaman penjualan botol susu bayi polikarbonat yang mengandungi Bisphenol A (BPA) dan ianya akan dilancarkan secara berperingkat bagi memastikan kelancaran penguatkuasaannya pada 1 Mac 2012. Ramai tertnya2 apekah botol susu polikarbonat yg mengandungi BPA ini, rupa bentuknya???? 
Cdt to Kosmo
Actually, I pon xclear tentang botol jenis ni, mayb botol yang murah2 xde brand tu kot (bole ke kata cmtu??) Rasanya zaman dolu2, kami guna je botol2 cmni sebabnya xde lagi demand on barangan bayi dan teknologi  pon agak mundur. uhhuhuh xda pon dengar berita tentang tersedak susu atau pon menjejaskan kesihatan bayi. Susah jugak bila dunia semakin moden dan teknologi semakin canggih, mana taknya... barang2 pon semakin mahal. Tapi, ape pon semuanya untuk keselamatan dan kesihatan anak2. Antara info menarik yang saya dapat tentang pgunaan botol ni adelah disini and here

Alhamdulillah, sebaik survey2 jugakla orang bpengalaman tentang barang2 bayi sebelum mbeli. Most recommend Avent bottle. Why??? Other than BPA free tu, I think it bcoz of the quality. My SIL also recommend this brand. Encik nizam and I da grab this avent bottle masa Sogo sale early this yr, compared now.... rasa berbaloi jugak bli time tu sbb we've got the best price! Other than this brand, my fren recommend 'Mr Tomme' uhuhuh. Bottlenya agak unique and cute too! (minat jugak... tp i hv avent oredi! hhehhhe)




We want the best for our children kan, ape salahnya kita spend some money on a quality and 'friendlier' product! But still spend wisely sebabnya kadang2 kita hanya akan terikut2 dengan orang lain dan kemampuan pula adalah berbeza hokeyyyy~ 

Selain dari bottle ni, another thing yang menjadi keraguan untuk dibeli adalah buai baby. Pentingkah? Memang dari dlu, sejak kecik keluarga kami mengamalkan buaian sebagai bantuan utk tidokan baby... Tp encik nizam xberapa setuju dengan amalan ber'buai' ni. Katanya, tak elok untuk perkembangan otak bayi. hurm, mungkin betul jugak... tp alhamdulillah.. kami adik beradik sihat wal afiat, cumanya tlebey aktif dan 'kreatif' hahahah. Sebenarnya buai tu bagi memudahkn kerja utk tidokan bayi dan bayi tido lebih lena. but, not recommended utk newborn la kn, mayb after few months sesuai la kot. 


Macam2 perkara perlu diambil kira bila membeli barang2 bayi, semuanya melibatkan keselamatan dan kesihatan. Kita sebagai ibu bapa perlu prihatin dan lebih bersifat bertanggungjawab dalam memilih yang terbaik untuk anak2. 


Safety First!!! Untuk Kebahagian bersama =)

0 comments: