Pages

Wednesday, March 30, 2011

Haru Biru

Politic has always be my last prefered topic to discuss... whether politic dalam atau luar negara. Topik ni sangat menyesakkan fikiran. Kenapa begitu? Bcoz there's always ada pergaduhan, perpecahbelahan, fitnah, penindasan dan macam2 lagi. There's one of my friend yang selalu membangkitkan topik politik dalam laman sosialnya.. To me, it's good that he's sharing an issue with others but sometimes, topik tu boleh jadi panas jugak... Maklumla bila dah menyentuh bab politik, ada yang merasakan sensitiviti terusik dan tercalar.

But what I hate most was bila isu agama Islam ini dibelitkan dalam politik sebagai umpan untuk memutarbelitkan fakta. Isu yang sepatutnya jatuh 'haram' ditukarnama nya menjadikan keadaan seperti babi itu tidak lagi haram kerana ia adalah khinzir. (faham ke?) Begitu juga apabila sesuatu pemahaman telah disebarkan, bagi menutup sesuatu agenda, lantas mengakibatkan timbul isu dikalangan rakyat. Ramai yang meminta supaya taraf kesama rataan.. sekularism?!

Salah faham dalam politik ini banyak mengudang buruk daripada baik...sehinggakan ramai diantara muda-muda lebih terjerumus kepada ikut2an dan ada juga mengambil langkah untuk tidak mengundi. Penyebaran berita2 yang berunsur palsu dan fitnah juga telah menyebabkan kita sebagai masyarakat berpecah belah. Kenapa perlu memfitnah dan kenapa perlu berpecah belah. Saya merasakan bahawa suatu parti politik itu ada hak masing2 untuk membuktikan apa yang dipertahankan dan diperjuangkan  kepada rakyat. Rakyat kini makin bijak untuk mbezakan baik buruk sesuatu perkara itu... Hanya dengan professionalisme, ahli2 politik ini dapat menambat hati para pengundi.

Baru2 ni, tersebar cerita tentang video yang sepatutnya, di media massa dan cetak...Saya tidak nmpak motif yang cuba disampaikan, tetapi konklusi dari saya adalah betapa beraninya seseorg itu menyebarkan aib, yang sangat2 dilarang Allah s.w.t... Sesungguhnya Allah telah mencipta makhlukNya itu dgn sebaik2 kejadian. Baiklah kita mencerminkan diri sdiri...xperlu menilai orang lain, namun jika saudara seagama itu harus ditegur, perlu ada cara dan tertibnya...tanpa mengaibkan. Wallahua'lam.

Islam itu Indah, Islam itu Sempurna...

0 comments: