Pages

Monday, March 14, 2011

Berpantang

No...Noo..Noooooooooooooo..... Xbole buat itu, Xbole buat ini. Uuu saya adelah tidak penah berpantang (of coz) dan macam xsesuai jek dgn diriku. Xdapat imagine ouhhh (sigh -_-")... Saat2 berpantang inila yg xberapa digemari oleh ibu2 selepas bersalin sebab banyak pantang larang, terutamanya menyentuh bab makan dan aktiviti seharian. Maklumla bagi yg dah terbiasa dgn aktiviti lasak dan rutin yang pack, rasa agak tertekan sedikit akibat terikat dengan pantang. 

Tapi, apa yang hendak dibincangkan utk post kali ni adalah barang2 kperluan untuk berpantang. (Kerana telah di'brainwash' oleh akak iparku (SIL) aritu, aku terus terpikir ttg barang2 keperluan ni, sebok dgn brg2 baby smpi lupa brg utk ibu...adeihh). Bukan xterpikir langsung, cumanya xtahu ape yang diperlukan dengan lebih jelas. huhuhu yang ada dlm list spt dalam post ni.
  • Set bersalin (minyak urut, pil, lulur, bedak sejuk, akar herba dsb)
  • Jamu
  • bengkung
  • tungku moden
Perkara2 diatas adalah sangat penting hokeyyyy terutama bengkung, as my SIL ckp die nk pinjamkan dia punya. At first, mmg rasa nk bli je sebab insyaAllah next time bole guna lg, dan untuk simpanan sendiri kan. Of coz nk bli yg moden punye trus, yg zip hikhik tp my SIL da volunteer and die kata xyah mbazir (die mmg sorg yg cekap bbelanja) so... i depend on her jekla utk bengkung tu. So, kira bengkung - DONE! Seterusnya, adelah set bersalin. Set bersalin ni pada mulanya, ingt xberapa penting sebab kononnya makcik yang tlg2 urut tu akan prepare sumenya, but bak kata few bloggers and SIL, mende ni utk kegunaan kita jugak, later2 after abes mengurut. Utk bantu perjalanan darah disamping buang sume kotoran dan melawas sistem pencernaan. Takut2 kne sembelit nnt, perlula sesuatu yang memudahkn kita utk membuang suma sisa toksin dlm bdn kan?? uhuhu saya sangat lah tidak tau set bersalin ini sgt penting! 

Jadinya, setelah menjadikan ia sbgai top priority barang yang perlu disurvey dan beli, ade few blog and suggested item to buy bole dijumpa disini dan disini. Dari apa yang dibaca, most recommended produk is Nona Roguy (NR), but depends gakla pada kesan terhadap individu sebenarnya. Kadang2 sesuatu produk tu xsuit dengan tindakbalas bdn seseorg. Tapi, disebabkan ramai yang recommend, so ingt nak beli la produk ni, tapi kne survey habes2an dolu, for best price and supaya xmenyesal! Antara produk lain yang femmes dalam penghasilan produk bersalin ni, xlain xbukan produk dari Mak Dara, 'Set Bersalin Mak Halimah Jamu Mak Dara'. Encik Nizam sangatla suka dengan produk Mak Dara ni, bukan apa, mungkin penglibatan mak dara secara komersil menaikkan produk kampung seperti ini dalam membantu penjagaan badan wanita luar dan dalam. uhuhuh... tapi harusla di survey jugak sebab pandangan2 pengguna juga penting kn?? Ada a few lagi, but i've eyed for these two produk jekla kot(mengecilkan scope). 

Another thing is tungku moden ni. Mak2 zaman dolu2 amek batu sungai jek kot untuk buat tungku. (huhu teringt kt my mom ms dia bpantang dlu) Panaskan atas dapur gas tu, agak2 da panas sket, balut dgn kain untuk adjust kehangatan. mcm tu jek...senang. Hurm~~ xpe, kalo harga murah bole la diconsider yer! 

Will update later, seteleh decide untuk bli! Stay tune!

0 comments: