Pages

Wednesday, March 9, 2011

Motivation to BF

Dalam Al-Quran Allah SWT berfirman yang bermaksud :
“Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara yang makruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan karena anaknya dan juga seorang ayah karena anaknya, dan waris pun berkewajiban demikian. Apabila keduanya ingin menyapih (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.” 
(Surah Al-Baqarah, ayat 233)


BF is a favourite term used by mummies out there, its a shortform to breastfeeding. Im in my 27 weeks now, nearly 7 months. Feels like kejap jek mrasa being pregnant, walaupon sbnrnye 7 bulan adalah lama and my baby da start menjadi sangat2 aktif. But timing baby aktif is already predicted by me. The due is coming closer, by now I should be thinking bout preparing persiapan untuk menyambut orang baru. What, When, Where, Which, Who, How??? (rileks2~)

Antara persiapan yang perlu ada ialah mentally prepared for BF. Encik nizam sangat2lah menggalakkan BF and he even gave me a lot of info regarding BF ni kalo die jumpa while surfing internet. (semangat kan ayah kamu, baby??? hikhik) Mana taknya, susu ibula khasiat  dan sumber yang paling penting untuk baby pada masa 6bulan pertama ia dilahirkan. Banyak jugak blog2 dan forum2 yang berkongsi pengalaman, cara dan info tentang BF ni, ianya sgt2 membantu  and motivate untuk BF ni.Daripada pembacaan,apabila start BF, ibu2 yang baru melahirkan sukar untuk supply susu (susu xbanyak) tapi semangat untuk ibu itu tidak berputus asa adalah penting. Its a 'Supply & Demand' process.

Lagipon ada banyak hikmah disebalik BF ni, dalam islam juga digalakkn para ibu untuk BF anak2 yang baru dilahirkan. There's a tazkirah @ halaqah tentang cara2 mdidik anak2, xingt tengok kt TV or dengar di IKIM. Ada dikatakan bahawa asas seseorg bayi itu dibentuk ketika mana didalam kandungan ibunya dan pada awal kelahiran. Pabilamana si bayi diberikan sumber makanan baik, halal dan berkat terbentuklah akhlak yang baik dalam dirinya dan sebaliknya. Jika  berupaya bagi si ibu memberikan susu ibu kepada bayi, maka terhindarlah dari jangkitan kuman, virus dan bakteria terutama pada bahagian usus dan paru-paru bayi dan terbentuklah 'akhlak manusia' pada bayi tersebut disamping memberi impak positif dari segi perkembangan mental dan fizikal. Wallahua'lam.

As for my preparation utk BF, I think for the time being banyakkan mbaca info2 dan pengalaman dari orang lain, which is really helpful. Most of them encouraging and even offering a help if there's any doubt and needs motivation. Selain dari tu, da survey2 breastpump and accesories yang available dalam pasaran sekarang such as Medela, Avent, Pureen etc.  Another thing is whether nk electric or manual (i wish for electric!!!! of coz..zaman skang sume nk cepat and by the way, it is recommended. uhuhu ) Teringin nk ade Medela freestyle sbb byk gak function dia, but as a first-timer better hold dlu la yg tu. Try dlu Medela swing, then... kalo rasa mampu dan worth to buy and upgrade, br bli. 

Anyway, masih dalam list. Nak beli bila,nnt tnya Encik Nizam! ehhehe excited jek lebey :p hopefully dapatla menjalankan tanggungjawab menyusukan ini dengan baik dan consistent! 





























Consistent and Committed! InsyaAllah...





2 comments:

arina ahmad said...

actually, aku ade tengok wanita hari ini, 2 minggu lepas. i forgot to tell you, ade info pasal BF ni. cuba try log on to tv3 tuh. huhuhu. pastu dia ade cerita pasal baju2 yg sesuai untuk BF, ade jual. idk who she is, but she's a model and also an actress

Puan Nurul said...

Ye.. tau kot. Rasanya Dynas uhuhu