Pages

Monday, March 7, 2011

Naming my lil honey

Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:
"Sesungguhnya kamu akan diseru pada hari qiamat dengan nama-nama kamu, dan
nama-nama bapa kamu, maka perindahkanlah nama-nama kamu itu."
(Riwayat Abu Daud)

Sebagai bakal ibu dan bapa adalah tanggungjawab kita untuk menamakan anak yang bakal dilahirkan dengan nama yang baik, bukan hanya sedap didengar atau mengikut trend semasa. Nama yang baik itu adalah sebagai satu doa dan moga menjadi keperibadian kepada anak itu kelak. I have made few research on guidelines based on Al-Quran and sunnah, on naming the child. Kebetulan pulak, few months before at radio IKIM.fm ada membincangkan tentang topik kekeluargaan, yang menyentuh hal kebajikan anak2. Sangat2 berguna! Alhamdulillah. (Terima kasih buat encik nizam yang propose dgr IKIM.fm :) ) 

Anyway, talking bout basic guidelines ni, beberapa perkara ini amat2 ditekankan dalam Islam ketika mana menamakan seseorang bayi itu. 
  • Nama yang dipilih mempunyai makna yang baik. Ini adalah supaya dapat membentuk keperibadian yang baik dalam diri bayi tersebut dan bagi tidak mengaibkan anak tersebut kelak (dengan nama yang tidak baik maksudnya).
  • Elakkan menggunakan Nama-nama Kebesaran Allah (seperti terdapat dalam Asma 'ul Husna) kecuali dengan penambahan 'Abdul' yang mencerminkan sifat sebagai hamba-Nya.
  • Penambahan Abdul pula adalah haram dinamakan untuk selain dari nama-nama kebesaran Allah (spt dikatakan di atas) seperti Abdul Uzza( hamba berhala Uzza), Abdul Nabi (hamba kepada Nabi) dan sebagainya.
  • Hendaklah dielakkan menamakan bayi dengan nama-nama orang kafir atau bukan Islam.
Terdapat rahmat disebalik nama. I totally agree! I've read a blog, yang juga menceritakan hal yang sama dan boleh juga dijadikan panduan. Disamping panduan yang telah disyorkan dalam Islam, JPN juga ada beberapa ketetapan bagi pendaftaran kelahiran seseorang bayi yang dilahirkan.

Kami suami isteri belum sepakat memilih nama anak lagi, masih lagi mencari2 nama terbaik dan memcerminkan makna dan keperibadian yang baik buat anak kami. Encik nizam ada beberapa syarat untuk kami menamakan anak kami (hehhe ada syarat jugak yer??~) antaranya,
  • kalau boleh biarla ada 1 atau 2 nama sahaja. Xnak panjang2. Logik juga kan. Sebabnya, jika dinamakan anak itu nnt dgn nama yang panjang, akan dipanggil dengan gelaran pendek atau nama timangan saja. 
  • Rasanya encik nizam nak namakan anak dengan bermula huruf 'N'. Kebetulan, sebab nama kami bermula huruf 'N', jadi macam nak dilengkapkan anak kami dengan 'N' jugak! (actually, I've the same thought!)
Lagi syaratnya???? akan dirujuk kepada encik nizam kelak. heheh bercakap tentang menamakan bayi, selalunya dikaitkan dengan aqiqah.

Rasulullah s.a.w. dengan sabdanya yang bermaksud:
"Setiap anak yang lahir itu  terpelihara dengan aqiqahnya yang disembelih untuknya pada hari ketujuh (daripada hari kelahirannya), dicukur dan diberi nama."  
(Riwayat Abu Dawud, al-Turmuzi dan Ibnu Majah)


Aqiqah digalakkn untuk di lakukan selepas hari ke-7 bayi dilahirkan dan hukumnya adalah sunat muakkad, kecuali jika berniat nazar, hukumnya adalah wajib. 

Berbalik kepada topik (lari topik sudah~), kaum ibulah yang selalunya 'excited' untuk menamakan bayi ni. Begitu jugak dengan saya, and i've few (seem like a lot pulak) names in my list. I thought of naming the baby dgn 2 nama. (It's just my opinion je la..if approved by encik nizam.. proceed!) Bacause of Encik nizam nak nama yang start with 'N', I think i give him the honor to choose what 'N' it will be (gv and take tu penting!)


I think of nama yang mempunyai makna 'suci' since the doc confirm that the baby will be a 'she', and sangat2 bersesuaian la kan perempuan dengan kesucian dan kehormatan ni. I really hope that she will be a girl, lady and woman yang memelihara dan mempunyai kesucian dan kehormatan yang tinggi. I really2 pray to Allah, coz skarang kan a lot of story and news pasal budaya2 xsihat dikalangan remaja, kes jenayah dan sebagainya so I am a bit worried. Coz of worried doesnt help much (as Prof Dr Muhaya said), I think better berdoa dan tawakal. Yup, usually women tend to be worried so much over something that is unnecessary. I have to admit! Anyways, below are my opinion of my lil honey name.

N
Nabilah/nabeela/nabila - honorable / noble
Nadhira/Nadhirah - precious
Nadiya/nadia/nadhiah - open-handed/generous (encik nizam pernah mention this name, ilham katanya)
Nazeefa/Nazifa/Nadhifah - Pure/clean
Naurah - Flower

The combination
Afeefa/Afifa/Afifah - honest, upright
Afiqah/Afeqah - generous
Ammara - A lady with strong iman/ tolerant
Diana/Diyanah - Religion
Huda - Guide to righteousness (this was also suggested by encik nizam, me liking it too!)

These are few, actually there are more in the list :-p !!! Kena make up our mind, and pilih terbaik. Hope and pray that the name will give her kebaikan dunia akhirat! Amin.

Let's Pray and Hope, InsyaAllah everything will be fine.




4 comments:

arina ahmad said...

my point of view,
it is so important to give a baby a name that have meaning.
i also agree with encik nizam about choosing huda as for the baby name.

tapi takkan huda je kot? pendek. nurul huda. hehhe

Puan Nurul said...

kan kata dah, huda is just the 'combination'. mayb Nadhiya Huda or Nabilah Huda (wah2 cm nama artis pulak) hahaha.. sume pon depends kepada approval encik nizam uhuhuhu

Mid said...

stuju bagi nama pendek2 je. zaid tu yang dah kira pendek pn kitorang panggil aid je. biar pendek dan ada makna, dan bila orang panggil nama penuh dia orang tu sentiasa doa utk je. tu yang penting.

Puan Nurul said...

Aid? wah... sbaik xpanggil 'z' jek..uhuuuhuh...

Knela cari nama yg pendek2.. -_-"